Kekszek és más finomságok kézműves tárhelye

őszi almás pite

2018/09/06. - írta: ilbiscotto

Szeretem a szeptembert, még meleg van, de már kezdenek színesbe borulni a fák és ilyenkor a legfinomabb az alma is. :-) Na és ha alma, akkor legelőször a pite jut eszembe. Van egy kedvenc oldalam az Instagramon: Roseinstein Tímea, akinek a pitéinek látványa elképesztőek, rendkívül kreatív szerintem. Most kipróbáltam a pite receptjét is és ez sem okozott csalódást, még másnap is ropogós a tészta, nem ázik szét az almától (persze azért puhul picit, de nagyon jó az állaga) és hát nagyon nagyon finom. :-)

042.jpg

043.jpg

A következő alapanyagokra lesz szükséged egy 36x13 cm-es (vagy egy 24 cm-es kör alakú) formához:

Tészta:

25 dkg finomliszt

5 dkg nádcukor

12,5 dkg hideg vaj

1 tojássárgája

1 evőkanál tejföl (vagy 2-3 evőkanál tej)

csipet só

1 teáskanál sütőpor

Töltelék:

80 dkg alma: édes és savanykásabb vegyesen (meghámozva, kimagozva)

10 dkg cukor

1-2 teáskanál fahéj (ízlés szerint)

fél bio citrom héja és leve

2 evőkanál vaj

 

045.jpg

  1. A vajat a liszttel elmorzsoljuk, majd a tészta többi hozzávalóival együtt gyors mozdulatokkal összegyúrjuk. (az eredeti receptben tejfölt írt, de mivel ez épp kifogyott nekem, ezért helyettesítettem tejjel :-)
  2. Folpackba csomagolva hűtőbe tesszük egy fél órára (vagy ameddig elkészítjük a tölteléket (lehet picit több, mint fél óra :-))
  3. Meghámozzuk az almát, kiszedjük a magházat és nagy lyukú reszelőn lereszeljük. (na ez az a fázis, ami miatt nehezen fog hozzá az ember ennek a sütinek az elkészítéséhez! De megéri! Tartsunk ki! :-))
  4. A sütőt közben bekapcsoljuk 180 fokra.
  5. Ha túl vagyunk a pucoláson, reszelésen, akkor már jöhet a munka könnyű vége :-), a lereszelt almára szórjuk a cukor felét és a fahéjat, és hagyjuk, hogy levet eresszen.
  6. Addig elővesszük a tésztát és a 2/3 át kinyújtjuk a formánknak megfelelően. Nyugodtan lehet toldozgatni, nyomkodni, kilógó részeket leszedjük.
  7. Villával megszurkáljuk és a sütőbe tesszük 15 percre, elősütjük.
  8. Az alma közben már biztos levet eresztett, ezt most kinyomkodjuk.
  9. Előveszünk egy gyorsforralót és a megmaradt cukrot a 2 evőkanál vajjal karamellizáljuk (ez 2 perc mindösszesen, nem kell kavarni, én úgy szoktam, hogy fogom az edény fogóját és körkörösen mozgatom kicsit - levéve addig a tűzhelyről-, hogy gyorsabban elolvadjon a cukor, de vigyázzunk, hogy túl sok ne kerüljön az edény oldalára, próbáljuk az alján tartani) majd belerakjuk a kinyomkodott almát, gyorsan összekavarjuk a karamellel. Végül hozzáreszeljük a citrom héját, és belecsorgatjuk a citrom levét is. Félretesszük hűlni.
  10. Közben kivesszük a sütőből az elősütött tésztánkat is.
  11. Amíg hűl a tészta, a töltelék, addig kiszaggatjuk a maradék nyers tésztánkat, én most faleveleket használtam, de bármilyen jó, vagy akár teljesen is befedhető - ki, hogy szereti :-), de szerintem így nagyon mutatós. :-) (ennél  a formánál nekem maradt egy pici tésztám, abból készíthetünk mini pitét is, vagy eltehetjük a fagyasztóba)
  12. A tésztára halmozzuk a tölteléket és rárakjuk a kiszaggatott tésztát is és újra a sütőbe tesszük, kb. 35-40 perc, amíg picit kezd megbarnulni a teteje.

Lehet a tetejét megkenni egy felvert tojással is, attól barnább és fényesebb lesz, de én anélkül jobban szeretem. :-)

Ui: Ha valaki nem mer bajlódni a karamellizálással (fél, hogy odaég), nyugodtan kihagyhatja és csak a vajon picit fonnyassza meg a kinyomkodott almát és úgy mehet a tésztára, de itt is hagyjuk langyosra kihűlni :-)

(Töltelék ötlete: tortaiskola.hu-n olvastam)

047.jpg

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ilbiscotto.blog.hu/api/trackback/id/tr8814225481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása